Hederskodex och disciplinärenden vid Matematiska institutionen

Matematiska institutionens hederskodex är ett förtydligande och en komplettering av de universitetsgemensamma tentamensreglerna. Du som student ska vara bekant med innehållet och agera i enlighet med detta.

Den vanligaste formen av fusk vid Matematiska institutionen består i kopiering av annans text eller programkod (plagiat) och upptäcks oftast av automatiserade textmatchningsverktyg. Detta leder vid fällning normalt till minst två månaders avstängning från studier vid Stockholms universitet.

Regler och handläggningsordning för disciplinärenden vid Stockholms universitet

För att tydliggöra skillnaden mellan grupparbete eller hjälp, och plagiat eller annat fusk, har vi tagit fram en hederskodex. Du som student ska vara bekant med innehållet och agera i enlighet med detta.

Se även studentombudens information om disciplinärenden, och det stöd de kan erbjuda

 

Vår hederskodex är ett förtydligande och en komplettering av de universitetsgemensamma tentamensreglerna, och fokuserar särskilt på andra typer av examination än skriftliga tentamina, till exempel datorlaborationer.

1. Vid arbete i grupp ska varje medlem i gruppen bidra till arbetet på ett likvärdigt sätt.

Samarbete inom gruppen är naturligtvis tillåtet. Varje medlem ska kunna redogöra för uppgiften och lösningen i dess helhet.

2. Det du redovisar som ditt eget arbete ska också vara det; om andra har bidragit till arbetet, så redovisar du även detta.

Vid programmeringsuppgifter kan det vara naturligt att använda färdiga exempel som finns i kurslitteraturen eller som kursledningen tillhandahållit. Detta ska tydligt redovisas, till exempel i form av kommentarer i koden.

Den som utnyttjar en idé som härstammar från en annan person ska tydligt redovisa varifrån idé kommer. Detta gäller även idéer som förmedlats muntligt, exempelvis vid diskussion med andra studenter.

När du kör fast på en (programmerings-)uppgift kan du behöva be en handledare eller en kamrat om hjälp med felsökning eller tips. Det är tillåtet, men hjälpen ska tydligt redovisas, till exempel i form av kommentarer i koden eller i labbrapporten om det gäller mer än någon enstaka kodrad eller mening. Den som söker hjälp med att lösa sin uppgift ska göra det i syftet att öka sin förståelse, inte i syftet att snabbt och enkelt klara av uppgiften.

Studenterna ska naturligtvis få diskutera sina uppgifter med sina kamrater. Diskussioner kamrater emellan uppmuntras, men efter diskussionen ska var och en göra sin egen lösning.

En student som, enligt examinerande lärares bedömning, gjort alltför liten del av lösningen själv har inte presterat tillräckligt för att kunna godkännas på det aktuella kursmomentet.

3. Varje student ska skriva sin egen text/programkod.

Kopiering (plagiering) av text och programkod är inte tillåten, även då ytstrukturen är olika men innehållet är detsamma.

4. Hantera närvarolistor korrekt.

Vissa kursmoment kan kräva obligatorisk närvaro. Denna kontrolleras t.ex. via närvarolistor. Det är otillåtet att få det att framstå som om en person närvarat fast hen inte har gjort det (t.ex. genom att även skriva upp en kamrats namn på närvarolistan).

5. Ge hjälp på korrekt sätt.

Att hjälpa studiekamrater som kört fast i en uppgift är positivt och lärorikt för både den student som får – och den som ger – hjälp. Om det sker på rätt sätt.

Diskussioner om problem studenter emellan uppmuntras och att förklara sin lösning för någon annan, som själv ännu inte har förstått någon viktig aspekt, är värdefullt för den egna inlärningen.

På samma sätt som den hjälpsökande ska syfta till att öka sin förståelse (se punkt 2) ska den hjälpgivandes syfte vara att den hjälpsökande ska förstå problemet (inte att denne snabbt och enkelt ska klara av uppgiften).

Det är därför inte tillåtet att medvetet agera så att andra studenter lätt kan kopiera ens text eller programkod.

 

Läs gärna Studie- och språkverkstadens guide till akademiskt skrivande, särskilt avsnittet om hur du citerar eller refererar till någon annans verk utan att plagiera.

Studie- och språkverkstadens guide till akademiskt skrivande

 

Du som student vid Matematiska institutionen ska också känna till, och agera enligt, de regler som gäller för examination vid Stockholms universitet. Läs mer om dem här:

Regler för salstentamen vid Stockholms universitet

Det finns också ett internt dokument som bland annat tar upp regler för examination, där det exempelvis står att du inte får göra om ett examinerande moment som du redan har godkänt på, och att om du deltar i en tenta men lämnar in blankt så rapporteras underkänt betyg in. Dokumentet är ganska långt, men om du vill läsa det så finns det här:

Regler för utbildning och examination på grundnivå och avancerad nivå

 

Kontakt

Studentexpeditionen
På denna sida